Jupiters ringar

Jupiter_Ring.pngPlaneten Jupiter har ett system av ringar, mer kända som Jupiters ringar. Efter Saturnus och Uranus är Jupiter den tredje planeten i solsystemet där man har upptäckt ringsystem. Ringarna runt Jupiter upptäcktes först 1979 av Voyager 1-satelliten och sedan noga undersökt 1990 av Galileo-satelliten.

Jupiters ringar består främst av otroligt små dammpartiklar som kastats upp från Jupiters månar under flera meteornedslag som orsakats av Jupiters kraftiga magnetfält. Ringsystemets ålder är okänt, men det kan ha existerat sedan Jupiter skapades.Ringsystemet runt Jupiter går inte att se med ett amatörteleskop, utan för att se ringarna från jorden krävs de största teleskopen på jorden.

Du kanske också är intreserade av dessa inlägg:

Det här inlägget postades i Astronomi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera